piątek, 8 kwietnia 2016

Wszystko o stresie - Justyna Bąk

Skąd bierze się wrażenie „pustki w głowie”?
Dlaczego często dzieje się tak, że uczysz się i „kujesz” na egzamin lub test bardzo długo i masz wrażenie, że jesteś przygotowany, wszystko opanowałeś, a w momencie kiedy otrzymujesz arkusz testu bądź stajesz przed wykładowcą który zadaje  pytanie na egzaminie - czujesz „pustkę w głowie” i mimo wysiłku nic nie możesz sobie przypomnieć?
A ile razy zdarzyło Ci się, że w momencie kiedy wyszedłeś z sali po egzaminie lub teście przypominało Ci się wszystko to, co mogłeś jeszcze odpowiedzieć na egzaminie, napisać na teście…?
Dzieje się tak dlatego, że …
Najpierw warto uświadomić sobie, że aby jakakolwiek informacja dotarła do naszego mózgu bądź też została z niego wydobyta musi przejść przez nasze ciało – oczy, uszy, receptory na skórze (kinestezja). Nasze ciało jest ściśle zsynchronizowane z naszym mózgiem. W związku z czym …  jest ono również bardzo ważnym „pośrednikiem” w przekazywaniu informacji do mózgu oraz z mózgu na zewnątrz. Więc jeśli to ciało będzie odczuwało komfort, będzie dobrze się czuło, wtedy łatwiej, szybciej i sprawniej wszelkie informacje zostaną przetransportowane do naszego mózgu i w drugą stronę – łatwiej je stamtąd wydobędziemy.
Dodatkowo, warto przy tej okazji wspomnieć o tym, że pod wpływem stresu wytwarzany jest w organizmie człowieka hormon zwany kortyzolem, tzw. „hormon stresu”. Do pewnego poziomu wpływa on korzystnie na motywację do działania, lecz produkowany w nadmiarze (czyli np. w przypadku silnego lub dłużej utrzymującego się stresu) bardzo negatywnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu (np. osłabia układ odpornościowy, zatrzymuje sól w organizmie itd.), a przede wszystkim blokuje swobodny przepływ neuronów. Komórki nerwowe przestają wytwarzać połączenia między sobą, kurczą się i zanikają.
Wracając zatem do „pustki w głowie” na egzaminie….  Jeśli postarasz się zapewnić komfort swemu ciału w tego typu sytuacjach, czyli będziesz umiał w pewnym chociaż stopniu rozluźnić się, pozbyć się napięcia w ciele, wtedy łatwiej będzie Ci przypomnieć sobie czyli wydobyć te informacje, które nabyłeś wcześniej.  Pokonasz blokadę, która powoduje wrażenie „nic nie pamiętam” i będziesz umiał korzystać z możliwości swojej pamięci wtedy kiedy tego chcesz, a nie tylko wtedy kiedy zamkniesz drzwi od sali egzaminacyjnej. Tym samym uczenie się może stać się bardziej przyjemne, efektywne i przebiegać szybciej, bez poprawek ;-)
Najprostszym sposobem na poradzenie sobie w tego typu sytuacjach jest np. skupienie na swoim miarowym oddechu, lub napinanie i rozluźnianie po kolei wszystkich mięśni czy też chociaż krótka wizualizacja – przywołanie w wyobraźni przyjemnych obrazów i odczuć. 





Justyna Bąk – pedagog, doradca zawodowy, trener efektywnej nauki, szybkiego czytania i technik pamięciowych, nauczyciel akademicki. Pracuje z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzicami. Posiada kwalifikacje oraz narzędzia, dzięki którym pomaga w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi biorąc udział w projektach skierowanych głównie do młodzieży, nauczycieli, osób bezrobotnych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz